Ciptaan planet bumi dan langit
Berkenaan ciptaan bumi dan langit al-Quran menyentuh tiga perkara:
a 1. Bagaimana alam semesta telah bermula?
2. Apakah yang sedang berlaku di alam semesta?
3. Apakah yang akan berlaku pada akhir zaman
Bagi menjawab soalan pertama, Allah S.W.T telah berfirman yang
bermaksud:
‘Dan apakah orang-orang yang
tidak beriman tidak mengetahui bahawasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu
adalah suatu yang padu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya. Dan daripada
air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapakah mereka tidak juga
beriman?’
Surah
Al-Anbiya’, :30
Menurut Ibnu Khatir, pada masa yang lampau langit dan bumi adalah
satu, bergabung antara satu dengan yang lain seterusnya Allah S.W.T telah
memisahkannya dan menjadikan bumi dan langit yang tujuh.
Ayat ini memberi petunjuk
kepada satu proses yang membelah bagi daripada satu unsure jirim yang satu iaitu
pada awal penciptaan alam cakerawala, langit dan bumi adalah berpadu satu dan
telah dipisahkan antara satu denan lain dengan kudrat Allah S.W.T melalui proses yang menyerupai letupan. Dan daripada ‘air’
Allah telah menjadikan segala jenis hidup-hidupan di alam semesta ini.
Menurut Stephen W. Hawking dalam
bukunya ‘A Brief History Of Time; From The Big Bang To Black Holes
(Suatu Ringkasan Sejarah Masa Dari Ledakan Besar Ke Lubang Hitam), ‘Teori relativiti
am Einstein, dengan sendiri meramalkan bahawa masa ruang bermula daripada suatu
ledakan dan akan berakhir sama ada dengan suatu kecutan yang besar (crunch)
(jika seluruh alam semesta runtuh) atau dengan suatu kecutan di dalam satu
lubangg hitam (jika di suatu daerah yang terhad, seperti jika sebiji bintang
runtuh). Segala bahan yang jatuh ke dalam lubang itu akan termusnah dan hanya graviti
jisimnya sahaja yang akan dirasai berterusan di luarnya’.
Teori Ledakan Besar model Einstein menyatakan bahawa alam cakerawala
yang ada sekarang adalah hasil satu ledakan daripada satu pusat. Menurut teori
ini juga pada akhir zaman semua jirim di dalam alam semesta akan bertemu balik
di suatu pusat yang sama bernama lubang hitam melalui proses kecutan.
Tidak semua ahli astronomi percaya teori letupan besar itu. Ada yang
percaya kepada teori keadaan yag tidak berubah iaitu dunia ini adalah seperti
purbakala, tidak berubah, tiada permulaan dan tiada kesudahan seperti
dipercayai oleh kaum Dahriah sebelum kedatangan Islam atau falsafah Yunani
Aristotle.
Teori Ledakan Besar ini telah disarankan pada mulanya oleh Abee
Lemaitre pada tahun 1920M, dan kini disokong oleh teori Einstein. Teori tersebut
secara prinsipnya adalah selaras dengan kenyataan yang terdapat dalam surah
al-Anbiya ayat 30. Secara terperinci dan tafsirannya terdapat perbezaan di
kalangan ahli sains tetapi sebagai model utama mengenai kejadian langit dan
bumi ia adalah serupa.
Alam semesta kini
Bagaimana menjawab soalan kedua iaitu apakah yang sedang berlaku di
alam semesta?
Allah berfirman yang bermaksud:
Dan langit itu Kami bangunkan dengan kekuasaan (Kami) dan sesungguhnya
Kami benar-benar berkuasa memperluaskan’.
Surah
Az-Zaariyaat: 47
Menurut Ibnu Khatir:
‘Allah menjadikan langit yang tinggi dengan kuasa-Nya dan
memperluaskan pinggir-pinggirnya. Allah S.W.T berkuasa memperkembangkan alam
semesta dan kini kajian-kajian terbaru mendapati bahawa keseluruhan alam
semesta masih berkembang’.
Konsep langit berkembang juga membawa kepada konsep jirim dan ruang
mempunyai tempat yang sama iaitu di suatu pusat daripada mana perkembangan
telah bermula. (Goldsmith 1981:122)
Menurut Goldsmith: ‘kadar pengembangan alam semesta sudah mula menjadi
perlahan kerana kuasa tarikan graviti saling menarik di semua tempat di alam semesta. Tetapi sama
ada pengembangan itu akan menurun ke kosong dan berbalik menjadi kecutan masih
menjadi suatu perkara yang belum dapat ditentukan lagi’. (Goldsmith 1981:
125)
GAMBAR: PESONA PAGI PLANET |
No comments:
Post a Comment